Dekoráció nélkül is befőzök

(...közkívánatra. És nem foglak itt receptekkel elárasztani benneteket, megígérem!)

Tulajdonképpen nem is igazi befőtt lesz a vége, mert ugyan megfőzőm, de végül a fagyasztóba kerül.
Szóval az én igen egyszerű lecsóm és a paradicsomszószom receptje következik.

A lecsó elkészítése tényleg nagyon könnyű. Ugyanannyi paradicsomot és paprikát veszek, kilónként egy fej hagymával egészítem ki, hagyományos módom megfőzöm. Kihűtöm és kb. 80 dekás adagokban lefagyasztom. Tulajdonképpen ennyi az egész, mert az ízesítést és gazdagítást mindig akkor végzem, mikor készre főzöm a fagyasztóból kivéve (mi leginkább rizzsel, kolbásszal szeretjük, de ez már igazán egyéni ízlés kérdése).


A paradicsomszósz ennél kicsit összetettebb. Kezdem azzal, hogy a paradicsomok héját lehúztam - ez a lecsó esetében is így van -, alját keresztben bemetszem, leforrázom, néhány perc múlva egy tisztességes paradicsom szinte magától kiugrik a bőréből. Az előkészítésnek ez a legidőigényesebb része - különösen, ha 10 kg paradicsommal dolgozik az ember.
Ekkora mennyiséghez én 6-7 fej vöröshagymát és 1 fej fokhagymát darálok le, amit olajon megpirítok. Erre kerül a leturmixolt paradicsompüré, nagyjából 20 dkg cukor, 10 dkg só. Nyilván az a legjobb, ha friss fűszereket dolgozunk, mondjuk csokorba kötve, de a szárított is megteszi. (Nekem most az volt itthon.) Tehát kerül bele 3 babérlevél, petrezselyem, bazsalikom, oregano, kakukkfű, kevés tárkony, bors, mivel mi így szeretjük, de érdemes kísérletezni saját ízekkel.
Több órás főzés után gondolom besűrűsödik a paradicsomlé, de én nem vagyok ilyen kitartó, így egy óra után hagytam hűlni. Fél literes adagokban fagyasztom le, később a felhasználástól függően sűrítem keményítővel vagy besamellel, ezt használom például spagettiszósznak, pizzára, lasagne-hoz, paradicsom mártásokhoz.
Ugyanakkor el tudom képzelni, hogy dunsztolás után befőttes üvegekben is eláll* a szósz.

-------------------

* Igen, eláll! Azóta kipróbáltam és bevált. Jó meleg takarók között dunsztoltam teljes kihűlésig és nyolc hónappal később sincs semmi bajuk. Egész télen saját paradicsommártásból készült ételeket ettünk. (Nyilván nem csak azt, de boltban nem vettem semmi hasonlót!)



Nincsenek megjegyzések: